Commodity

Commodity


 
الرئيسيةالرئيسية  البوابةالبوابة  س .و .جس .و .ج  بحـثبحـث  الأعضاءالأعضاء  المجموعاتالمجموعات  التسجيلالتسجيل  دخولدخول  

شاطر | 
 

 خان الخليلى بالصور

اذهب الى الأسفل 
كاتب الموضوعرسالة
الفراشة
!! المشرفه العامه !!
!! المشرفه العامه !!
avatar

. :
الكلية :
  • حقوق

الجنس : انثى
الابراج : العقرب
جنسيتك :
عدد المساهمات : 28347
احترامك لقوانين المنتدي :
السٌّمعَة : 10
تاريخ الميلاد : 11/11/1986
تاريخ التسجيل : 15/09/2009
دعاء :
العمر : 32
الهواية :
المزاج :
زملكاويه

خدمات المنتدي
مشاركة الموضوع: مشاركة

مُساهمةموضوع: خان الخليلى بالصور    الجمعة نوفمبر 26, 2010 4:21 am









خان الخليلي واحد من أعرق أسواق الشرق، يزيد عمره قليلاً على 600 عام،

ومازال معماره الأصيل باقياً على حاله

منذ عصر المماليك وحتى الآن.


و قد سمي بهذا الأسم نسبة لمؤسسه و

هو أحد الأمراء المماليك و كان يدعى جركس
الخليلي.

لو عدنا بالزمان إلى الوراء كثيراً فسوف يطالعنا

المؤرخ العربي الأشهر (المقريزي) الذي يقول

إن الخان مبنى مربع

كبير يحيط بفناء ويشبه الوكالة، تشمل الطبقة

السفلي منه الحوانيت، وتضم الطبقات العليا

المخازن والمساكن، وقد

سمي بهذا الإسم نسبة إلى منشئه الشريف

(الخليلي) الذي كان كبير التجار في عصر

السلطان برقوق عام 1400 م.


وإذا كان المثل الشعبي يقول:

إن "الرجل تدب مكان ماتحب"،

فإن أول دبة على أرض الخان لابد أن تكون في مقهى

الفيشاوي،

الذي يزيد عمره عن مائتي عام،

وهو من أقدم مقاهي القاهرة،

وكان الكاتب الكبير نجيب محفوظ من أشهر

رواده في فترة الستينات من القرن العشرين.




























































































أســيـــاد أفــريــقـــيـــا الـــنـــاس عـــرفـــونـــا

وفــى كــل مــكــان بــيـــشــجــعــونـــا

ملايــــن بينــــادو بـــاسم نادينــــا

زمــــالـــ♥️ـــكــاويـــة والفخــــر لينــــا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
™Silent Love™
!! مؤسس المنتدي !!
!! مؤسس المنتدي !!
avatar

. :
الكلية :
  • حقوق

الجنس : ذكر
الابراج : الجدي
جنسيتك :
عدد المساهمات : 7147
احترامك لقوانين المنتدي :
السٌّمعَة : 7
تاريخ الميلاد : 01/01/1989
تاريخ التسجيل : 08/09/2009
دعاء :
العمر : 29
الهواية :
المزاج :
زملكاوي

خدمات المنتدي
مشاركة الموضوع: مشاركة

مُساهمةموضوع: رد: خان الخليلى بالصور    الجمعة نوفمبر 26, 2010 1:54 pm

انتي جايبة صور يا يويو تكرهي السياااح فيه استني اجبلك صور تظبط المسائل هههههههههههههه

بس طبعا شكرا علي المجهود يا يويوتي



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
punisher
مشرف
مشرف
avatar

. :
الكلية :
  • كليات ومعاهد اخري

الجنس : ذكر
الابراج : الاسد
جنسيتك :
عدد المساهمات : 16327
السٌّمعَة : 1
تاريخ الميلاد : 20/08/1984
تاريخ التسجيل : 25/04/2010
دعاء :
العمر : 34
الهواية :
المزاج :
زملكاوي

خدمات المنتدي
مشاركة الموضوع: مشاركة

مُساهمةموضوع: رد: خان الخليلى بالصور    الجمعة نوفمبر 26, 2010 3:15 pm

خان الخليلي دي شبه سوق الجمعه اللي عندنا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو https://www.facebook.com/profile.php?id=100000866807158&a
™Silent Love™
!! مؤسس المنتدي !!
!! مؤسس المنتدي !!
avatar

. :
الكلية :
  • حقوق

الجنس : ذكر
الابراج : الجدي
جنسيتك :
عدد المساهمات : 7147
احترامك لقوانين المنتدي :
السٌّمعَة : 7
تاريخ الميلاد : 01/01/1989
تاريخ التسجيل : 08/09/2009
دعاء :
العمر : 29
الهواية :
المزاج :
زملكاوي

خدمات المنتدي
مشاركة الموضوع: مشاركة

مُساهمةموضوع: رد: خان الخليلى بالصور    الجمعة نوفمبر 26, 2010 3:34 pm

ههههههههههههه اه والله بس هو مشهور علشان قديم اوووووووووي

وغير كدة في شغل يدوي جميل جدا زي النحت علي النحاس والفضة والدهب وكدة

وكمان في انتيكااااااات مش موجوده في حته تانية والسياح بتحب الحجات دي


لو عندك كشك سجااااااااير في خان الخليلي تبقي ملك هههههههههههه



الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
ساسو
مشرفه
مشرفه
avatar

الكلية :
  • حقوق

الجنس : انثى
الابراج : الحمل
جنسيتك :
عدد المساهمات : 1788
احترامك لقوانين المنتدي :
السٌّمعَة : 0
تاريخ الميلاد : 21/03/1991
تاريخ التسجيل : 09/09/2009
دعاء :
العمر : 27
المزاج :


خدمات المنتدي
مشاركة الموضوع: مشاركة

مُساهمةموضوع: رد: خان الخليلى بالصور    الجمعة نوفمبر 26, 2010 10:07 pm

حلوين اوى الصور




الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
yasmina2
!! عضو خيالي !!
!! عضو خيالي !!
avatar

الكلية :
  • حقوق

الجنس : انثى
الابراج : القوس
جنسيتك :
عدد المساهمات : 5997
السٌّمعَة : 0
تاريخ الميلاد : 24/11/1987
تاريخ التسجيل : 27/10/2010
دعاء :
العمر : 30
الهواية :
المزاج :
اهلاويه

مُساهمةموضوع: رد: خان الخليلى بالصور    السبت نوفمبر 27, 2010 5:41 pm

حلوة اوى يايويو

تسلم ايديك ياحببتى
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
معاينة صفحة البيانات الشخصي للعضو
 
خان الخليلى بالصور
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
Commodity :: اسره المنتدي :: فوتوغرافيا-
انتقل الى: